Over vechters gesproken…

Geplaatst: 4 november 2017 in boksen

prinsesbeatrixspierfonds.nl

Lieve boksers en anderen, neem even de tijd om dit te lezen:

Zoals jullie weten is één van mijn favoriete onderwerpen Vechters. Ik fotografeer boksers en kickboksers in de ring, in de sportschool en in de studio. Maar ik fotografeer ook een heel ander soort vechters. Mensen die daar niet voor gekozen hebben maar wel letterlijk moeten vechten voor hun leven.

Voor het Prinses Beatrix Spierfonds portretteer ik al een aantal jaren mensen die een spierziekte hebben. Van jonge kinderen tot volwassenen, soms met zelf kinderen. Het zijn altijd indrukwekkende shoots. Een spierziekte (er zijn wel 600 verschillende) heeft een vernietigende impact op iemands leven. En op dat van de mensen om hen heen. Tegelijkertijd word ik altijd getroffen door de kracht die deze mensen uitstralen – hun vechtersmentaliteit. Ondanks al hun beperkingen leven ze, en halen ze daar zoveel uit als maar mogelijk is.
Toch wint bijna altijd de spierziekte. De meeste geportretteerden zijn er nu slechter aan toe dan op het moment dat ik ze voor mijn camera had. De 7-jarige Joey en 21-jarige Maik zijn intussen overleden.
Het prinses Beatrixspierfonds zamelt geld in voor onderzoek naar genezing en behandeling van alle spierziekten. Dat doen ze met succes. Mede door het fonds is er een medicijn tegen de ziekte van Pompe ontwikkeld en voor bijvoorbeeld een ziekte als SMA en Duchenne zijn er echt hoopgevende ontwikkelingen. Kijk maar eens op prinsesbeatrixspierfonds.nl. Daar vind je ook de verhalen van verschillende patiënten, geïllustreerd door mijn foto’s. Via de website kun je heel eenvoudig een donatie doen. Met de feestmaanden voor de deur is dat een goed gebaar. Zonder die feestdagen trouwens ook.

screenPBS1

Geef een reactie

